عصاره مخمر؛ طعم دهنده ایده آل برای غذاهای هواپیمایی

عصاره مخمر؛ طعم دهنده ایده آل برای غذاهای هواپیمایی

عصاره مخمر؛ طعم دهنده ایده آل برای غذاهای هواپیمایی

چندین سال پیش، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا آلمان فهمید که سالانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ لیتر آب گوجه فرنگی توسط مسافران مصرف می گردد و بنابراین، آنها به موسسه تحقیقاتی Fraunhofer  (مونیخ) آلمان مراجعه کردند تا به توجیهی برای این رویداد دست یابند. محققان موسسه Fraunhofer  نهایتاً تأیید کردند که مردم از نوشیدن آب گوجه فرنگی در هواپیما به دلیل تازگی و غنی بودن آن در ارتفاعات لذت بیشتری می برند. در مقابل، آب گوجه فرنگی که در سطح زمین نوشیده می شود، تازگی نسبتاً کمتری داشته و طعم چندان غنی ندارد. در حالی که در هواپیما، اسیدیته بیشتری از آن با طعم معدنی حس می گردد.

به گفته کارشناسان، این رویداد را می توان از جنبه های مختلف شرح داد. زمانی که در هواپیما در ارتفاعات هستید، فشار کابین کم است. بنابراین اکسیژن کمتری در خون دریافت می شود و حفره های بینی شما بسته شده که موجب دریافت کمتر حس بویایی و طعم می گردد. همچنین در هواپیما، رطوبت کابین در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد که باعث خشک شدن موکوس بینی و دهان شده و ۳۰٪ از حس چشایی شما کاهش می یابد. علاوه بر این، هواپیماها بسیار پر سر و صدا هستند. هنگام عبور از آسمان با سرعت ۵۷۵ مایل در ساعت، می توانید تا ۸۵ دسی بل را بشنوید و این بلندی صدا، احساس طعم را دچار مشکل می کند. این دلایل، این رویداد را که چرا در هواپیما احساس سرماخوردگی شدید می کنید، توجیه می نماید. شیرینی ها کمتر شیرین هستند، غذاهای شور کمتر شور هستند، طعم برخی ادویه ها یا گیاهان سخت تر حس می شود و … . در کل، اکثر غذاهای هواپیما طعم ملایمی دارند!

طعم اومامی، یک استثنا

آب گوجه فرنگی به دلیل طعم قوی اومامی آن یکی از استثناهای اصلی است. این طعم پنجم ژاپنی به طور غیر قابل انکاری تحت تأثیر ارتفاع قرار نمی گیرد و تعادل طعم های شیرین و شور آن حتی تشدید هم می شود. بنابراین، سرآشپزهای خطوط هواپیمایی غالباً از مواد غنی شده با طعم اومامی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، صدف و عصاره مخمر برای تشدید وعده های غذایی در طول پرواز استفاده می کنند.

شرکت ورناتک دو محصول کاملاً طبیعی عصاره مخمر ۱۰۶۰ و عصاره مخمر ۱۰۵۵ را برای استفاده در دستورالعمل های پخت غذاهای هواپیمایی و تهیه نوشیدنی هایی از جمله آب گوجه فرنگی، آب اسفناج و .. را پیشنهاد می نماید. همچنین با استفاده از این دو محصول، می توان محتوای نمک مصرفی نوشیدنی ها را تا ۳۰٪ کاهش داده و طعم اومامی با ماندگاری طولانی تری را به غذاها و نوشیدنی ها اضافه نمایید.

 

منبع: Biospringer

اشتراک گذاری

ارسال نظر

طعم طبیعی زندگی